Afgelopen 15 jaar zijn de meeste voorstellingen gericht op muziek, in vergelijking tot de andere disciplines binnen podiumkunsten. Dans en beweging heeft in alle jaren het kleinste aantal voorstellingen. In 2020 zien we, vanwege de coronapandemie en de maatregelen om het coronavirus te bestrijden, een terugloop van het totale aantal voorstellingen binnen de podiumkunsten van 53 procent ten opzichte van 2019 (CBS 2021a).
Alle podiumkunsten samen trokken in 2019 meer dan 19 miljoen bezoeken. In 2020 waren er vanwege de coronacrisis daarentegen nog maar 5,3 miljoen bezoeken aan professionele podiumkunsten.
Zowel de Monitor Creatieve Industrie als cijfers van het CBD tonen een stijging in zowel het aantal banen en – in veel grotere mate – het aantal zzp’ers in de culturele en creatieve sector sinds ten minste 2010. Uit die gegevens blijkt dat het aantal bedrijfsvestigingen harder stijgt dan het aantal banen, waaruit we kunnen opmaken dat het gemiddelde aantal banen per vestiging daalt en er dus schaalverkleining optreedt.
Het aantal industrieel ontwerpers steeg met bijna 20 procent en het aantal makers en uitgevers van geluidsopnamen met 17 procent.
Tegelijkertijd is tussen 2010 en 2018 het aantal werkenden in de sector dat meerdere banen en/of andere werkzaamheden combineert (multiple job holding) toegenomen en is het niet waarschijnlijk is dat deze beweging in de jaren daarna is afgeremd. Daarbij is vooral het type multiple job holders toegenomen dat een baan in loondienst combineert met activiteiten als zelfstandige, waarbij één van beide buiten de creatieve industrie valt. Eind 2018 is dit zelfs veruit het meest voorkomende type (Been et al. 2021a). Deze constateringen over multiple job holding maken het niet aannemelijk dat het aantal beschikbare uren aan arbeid in gelijke mate meeverhuist van de aanwezige banen naar het groeiend aantal zelfstandigen. Alles tezamen bevestigen de cijfers het beeld van een culturele arbeidsmarkt die in vergaande mate is geïndividualiseerd en geflexibiliseerd (R. Brom, 2021).