Wat houdt 'Branchetransformatie' in?
Coronamaatregelen zoals lockdowns, fysiek afstand moeten bewaren en remote werken, raakten organisaties die zich vooral op live-ontmoetingen richten en waarbij fysiek contact van belang is. Dat noodzaak je creatief kan maken, zien we ook bij K&E gebeuren. Sommige entertainmentorganisaties verschoven hun aandacht naar virtuele producties en voegen dit blijvend toe aan hun portfolio.
Landsgrenzen vervagen door online werken. Dit zorgt ervoor dat Nederlandse productie- en entertainmentbedrijven hun pijlen richten op het buitenland. Ook live-entertainment reikt over de landsgrenzen heen en ziet kansen. Dichtbij in bijvoorbeeld Duitsland of verder weg in bijvoorbeeld China.
Door de opkomst van online platforms en streamingdiensten is het mogelijk om als artiest onder de aandacht te komen bij een internationaal publiek. Dit vergroot je fanbase en afzetmarkt. Aan de andere kant zorgen deze online ontwikkelingen ook voor nieuwe concurrentie voor artiesten. Influencers zijn de nieuwe sterren. Met de content die ze delen op platforms vergaren ze soms miljoenen volgers.
Wat is de impact van 'Branchetransformatie' op dossierniveau?
Deze trend is van toepassing voor alle dossiers en vraagt om een bredere kijk naar internationale werkvelden en invloeden.
-
Wat verandert er?
Door de ingestelde coronamaatregelen werden podia gesloten en evenementen stilgelegd. Organisaties in de podium- en evenemententechniek hadden van de ene op de andere dag vrijwel geen werk meer. Sommige schakelden over naar het produceren van virtuele producties. Hans Galama (Faber Audiovisuals) deelt zijn ervaring: “Tijdens corona zaten we met ons bedrijf, waar 230 mensen in dienst zijn, in één keer zonder inkomsten. Wij zijn toen heel snel omgeschakeld naar virtuele evenementen en hebben zelfs hele beurzen online geproduceerd.”
De omschakeling naar virtuele en online evenementen brengt met zich mee dat je een ICT-infrastructuur moet opzetten en onderhouden. Werken vanuit de cloud is hierbij meestal de norm. ICT krijgt steeds vaker een prominente plaats bij podium- en evenemententechniek.
“Door de omschakeling naar virtueel hadden we ineens meer mensen met ICT-vaardigheden nodig, in plaats van alleen audiovisuele technici of ledbouwers. We zien echt de toegevoegde waarde van die ICT-kennis voor ons bedrijf, dat is wel blijvend.”
Hans Galama (Faber Audiovisuals)Buiten de eigen branche kijken, zorgt voor inspiratie en helpt bij het innoveren van de eigen diensten en producten. Vooruitstrevende bedrijven in de podium- en evenemententechniek gebruiken appratuur uit andere branches, zoals game engines, en zetten die met een ander doel in. Tristan van der Mars vertelt hoe dat bij Faber Audiovisuals gaat: “Wij innoveren jaarlijks, de ontwikkelingen gaan heel snel. Wij snuffelen bij andere branches, denk aan game development en IT. Zo stappen we uit onze branchebubbel en leren we over nieuwe technieken, die we met een paar aanpassingen in onze werkomgeving kunnen inzetten.”
Daarnaast zorgt online werken dat je makkelijker over de landsgrenzen heen kunt kijken. Voor het produceren van virtuele evenementen maakt het niet meer uit waar je als bedrijf zit. Daardoor richten Nederlandse productie- en entertainmentbedrijven hun pijlen vaker ook op het buitenland als markt.
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Omdat men steeds vaker de techniek via een netwerk in de cloud regelt en ook meer evenementen virtueel produceert, is het van belang dat beginnende beroepsbeoefenaars basiskennis van ICT hebben. Hierbij gaat het om zaken als cloudbeheer, netwerkbeheer en het onderhouden van de netwerkinfrastructuur. Specialistische vragen en werkzaamheden moet je aan ICT-experts overlaten. Die zijn soms ook in dienst bij de grotere productiebedrijven, als aanvulling op de reguliere technici.
Internationale houding
Online werken stopt niet bij de landsgrenzen en een internationale houding is dus van belang voor startende beroepsbeoefenaars, zoals een goede beheersing van het Engels en een open houding voor andere culturen.
-
Wat verandert er?
Voor artiesten biedt de opkomst van online platforms en streamingdiensten kansen om een groter bereik te creëren, door hun acteer-, dans- of zangkunsten tentoon te stellen. Social media en platforms/diensten zoals YouTube en Spotify zijn toegankelijk voor zelfstandige artiesten, zonder dat er een management of label aan te pas hoeft te komen. Artiesten die de werking van deze platforms goed begrijpen en zelf content kunnen creëren, kunnen hierdoor zichzelf positioneren en promoten.
De opkomst van online platforms en streamingdiensten heeft echter ook als gevolg dat de concurrentie voor artiesten groter is. Influencers raken bekend door de content die ze delen op platforms zoals YouTube en TikTok, en vergaren hiermee soms miljoen volgers. Voor artiestenmanagers en platenlabels zijn influencers een interessante groep om als artiest te vermarkten, omdat de fanbase er al is.
“Tegenwoordig heb je als artiest zelf al toegang tot miljoenen potentiële fans via social media en streamingdiensten. Hoe beter je daar gebruik van maakt hoe interessanter je wordt voor mogelijke partners in de muziekindustrie.
Koen Beerkens (NVPI/STOMP)Online platforms zijn toegankelijk voor iedereen. Ook mensen die nog geen schare aan followers hebben, kunnen hun kunsten hier vertonen. Zo ‘ontdekt’ men ze soms. Koen Beerkens (NVPI/STOMP) vertelt wat dit betekent voor muzikanten: “Iedereen kan bijna gratis zijn eigen muziek op Spotify zetten. Je concurreert als artiest met de hele wereld en met iedereen die muziek wil maken, met tienduizenden nieuwe tracks per dag. Het werkveld is toegankelijker en daardoor ook heftiger dan ooit.”
Bij artiesten zien we ook brancheoverlap ontstaan. Er is live-entertainment dat zich op het snijvlak van acteur en host bevindt. Gastvrijheid kunnen bieden is dan een belangrijke vaardigheid. Koen Iking (Van Hoorne Entertainment B.V.) ziet dit in de praktijk terug: “Zeker op onze parken hebben we mensen nodig die in van die pakken lopen, die activiteiten begeleiden en die kleine showtjes spelen. We zoeken dan een combinatie van het uitvoerend creatieve van acteurs met de gastvrijheid die studenten van leisure- en hospitalityopleidingen hebben.”
Een andere prominente brancheoverlap is die van de game-industrie met de filmindustrie. Sommige gameproducties zijn bijna complete speelfilms. Acteurs zet men steeds vaker in de game-industrie in en die komen dan vaak in een Smartstudio-omgeving terecht.
Ook live-entertainment ziet kansen in het buitenland. Als shows op tour gaan in het buitenland kun je een deel van de Nederlandse cast daar ook inzetten. De werkomgeving is internationaler voor artiesten. Koen Iking vertelt over de uitbreidingsplannen van Van Hoorne Entertainment B.V.: “Het buitenland trekt zeker. Nederland is maar een klein landje, dus we zijn onze pijlen aan het richten op Duitsland. Wij zijn met ons eigen merk rondom Fien en Teun ook in China bezig met een park, omdat ze daar nogal gek zijn op Hollandse folklore. Dit doen we met een lokale partij, want het is echt een andere cultuur.”
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Beginnende artiesten dienen rekening te houden met concurrentie uit onverwachte hoeken, zoals influencers die hun kunsten delen op online platforms. Dit vraagt om vaardigheden om jezelf te promoten via deze platforms, zoals basiskennis van contentcreatie, search engine optimalisation en data-analyse.
Openstaan voor overlap met andere branches
Acteurs krijgen te maken met brancheverschuivingen, waardoor ze bijvoorbeeld meer met de hospitality-kant te maken krijgen, en gastvrijheid en service bieden tot hun werk gaat behoren. Of men huurt hen in om een personage in een game te vertolken. Dat vraagt om vaardigheden met smartstudiotechnieken waarbij men in een meer steriele omgeving werkt met green screens of een pak met sensoren erop.
Internationale houding
Artiesten werken steeds vaker in een internationale omgeving en een internationale houding is hierbij van belang voor startende beroepsbeoefenaars, zoals een goede beheersing van het Engels en een open houding voor andere culturen.
-
Wat verandert er?
Streamingdiensten, zoals Netflix en Videoland, tonen naast ingekochte films en series ook steeds vaker eigen videoproducties. Hierdoor groeit de vraag naar make-upartiesten en haarstylisten die de looks in deze producties verzorgen. Hierbij werken ze vaak in een internationaal team.
“Er is veel meer werk in onze branche door streamingdiensten. Er zijn er zoveel inmiddels en ze produceren ook eigen content, dat is gunstig voor de markt. Betekent wel dat het lastiger voor me is om mensen te vinden voor gezamenlijke internationale projecten. Iedereen is druk!”
Rogier Samuels (MimicFX)Op online platforms zoals YouTube barst het van de beautyvloggers die make-uptutorials delen. Sommige zijn heuse influencers met miljoenen volgers, zoals James Charles of Nikkie de Jager. Hierdoor zijn meer mensen geïnteresseerd geraakt en zelf aan het experimenteren gegaan met make-up en haarstyling. Dit kan soms nadelig werken als mensen ervoor kiezen om vervolgens een opleiding te volgen. Rogier Samuels (MimicFX) werkt als gastdocent bij het roc van Amsterdam en zegt daarover: “Mensen die naar make-up-influencers op YouTube hebben gekeken, moet je veel afleren, om het ze vervolgens weer goed aan te leren. Die tutorials nemen hele snelle stappen naar een resultaat. Waarom ze bepaalde technieken kiezen, leggen ze niet uit, maar die leer je wel bij een opleiding.”
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Beginnende make-upartiesten dienen rekening te houden met concurrentie van bijvoorbeeld beautyvloggers die hun kunsten delen op online platforms. Dit vraagt om vaardigheden om jezelf te promoten via deze platforms, zoals basiskennis van contentcreatie en data-analyse.
De opkomst van online streamingdiensten en de eigen producties die ze maken, zijn gunstig voor de arbeidsmarkt van make-upartiesten. Dit is een internationale werkomgeving en een internationale houding is hierbij van belang voor startende beroepsbeoefenaars, zoals een goede beheersing van het Engels en een open houding voor andere culturen.