Cluster Smartification

E-commerce

Geen (fysiek) bestaansrecht zonder online

Online vindbaar zijn met een website en op social media is essentieel voor de ondernemers in het creatief vakmanschap. Door e-commerce neemt de concurrentie door online aanbieders toe en moet een fysieke winkel meer het verschil maken ten opzichte van het internet. Kwaliteitscontrole en bescherming van het vak zijn belangrijk. Ook is de consument op steeds meer terreinen een goedgeïnformeerde expert en die heeft meer behoefte aan informatie.

In de juweliersbranche is te zien dat grote merken (zoals Cartier en Omega) om de concurrentie aan te kunnen, bewuster kiezen wie hen wel of niet mag verkopen. Zo beperken ze de logistieke kosten en kan de exclusiviteit van hun merk beter tot zijn recht komen. De uurwerktechnicus heeft te maken met fashionmerken en nephorloges die je online kunt kopen. Er ontstaat prijsdifferentiatie voor reparaties van (uurwerk)producten die online zijn gekocht en focus op aftersales. Om de aftersales goed te organiseren, beschermen merken in het hoge segment hun uurwerk en de benodigde onderdelen voor reparaties beter af. Juweliersbedrijven nemen gecertificeerde uurwerktechnici in dienst, zodat ze dan de mogelijkheid hebben om de desbetreffende merken waar een certificering voor nodig is zelf te repareren.

Lees hier verder.

Digitale services

Digitaal slimmere systemen

Ondernemers in het creatief vakmanschap maken vaker gebruik van digitale informatiesystemen die voorzien in een klantbehoefte en waarmee ze zelf een efficiëntieslag kunnen bewerkstelligen. Er is steeds meer informatie beschikbaar vanuit de systemen. Daaruit kunnen ondernemers patronen, verbanden en klantvoorkeuren halen.

Juweliersbedrijven maken vaker gebruik van een slim kassasysteem dat veel koppelingen gebruikt, klantgegevens opslaat en kassabonnen automatisch naar de klant mailt. Ook sommige schoenherstellers maken gebruik van slimme kassasystemen. Het systeem houdt inkoop- en voorraadgegevens bij en de beroepsbeoefenaar kan informatie (een ophaalbon met alle gegevens) delen met de klant. De schoenhersteller kan zien aan de bon wat er aan de schoen moet gebeuren. Om de klant goede service te verlenen is het via een bedrijfswhatsapp mogelijk klanten te informeren door een bericht te versturen.

Uurwerktechnici kunnen gebruikmaken van een digitaal volgsysteem om de klant van de juiste informatie te voorzien, waar de klant kan zien waar zijn horloge is en of het op onderdelen wacht. Rolex heeft, om te zorgen dat uurwerktechnici zelf zoveel mogelijk zelfstandig de uurwerken kunnen repareren, een applicatie die veel informatie geeft over de benodigde onderdelen.

Lees hier verder.

Digitale technieken

Innovatieve kracht op stoom

Nieuwe digitale technieken bieden veel mogelijkheden voor innovaties in het vakmanschap. Bij het invoeren van nieuwe technieken zul je toch altijd de basiskennis van het vak moeten beheersen om tot een goed resultaat te komen. Er is sprake van een toenemend gebruik van nieuwe maatname-, ontwerp- en vervaardigingstechnieken, zoals scantechnologie, CAD/CAM, 3D-printing, CNC-machines. 

CAD/CAM brengt kortere ontwerptijden, kortere productietijden, kleinere foutmarges en dus effectievere en efficiëntere productie met zich mee. Daarbij leidt het tot minder afval. 3D-printers bieden het voordeel dat het mogelijk is om ontwerpen gemakkelijk aan te passen en grote volumes te maken (productie). Ook biedt 3D mogelijkheden om ontwerpen te visualiseren voor de klant. De lasertechniek is al jaren op de markt, maar is de laatste jaren betaalbaarder en gebruiksvriendelijker en daarmee toegankelijker. In de pianotechniek heeft men verder te maken met digitale piano’s.

Lees hier verder.

Cluster Duurzame wereld

Circulaire economie en energietransitie

Creatief (her)gebruik

Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen en producten. Er bestaat een langzame ontwikkeling naar verantwoordelijk produceren door middel van duurzame materialen. Circulaire economie komt in creatief vakmanschap in bepaalde werkvelden terug in de vorm van reuse, reduce en zoeken naar milieuvriendelijke materialen. In het algemeen zien schoenherstellers dat de materialen waar schoenen van zijn gemaakt steeds minder milieuvriendelijk zijn.

Om de doelen voor CO2-reductie te halen, moeten ondernemers in het creatief vakmanschap zich ook bewust zijn van het energieverbruik.

Circulair ontwerpen is het startpunt om zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met grondstoffen. In het ontwerp rekening houden met de fase ná het gebruik – om het product (bijvoorbeeld) te kunnen upcyclen, recyclen of refurbishen – maakt het eenvoudiger om grondstoffen opnieuw in een nieuwe kringloop te brengen en daarmee afval te verminderen.

Lees hier verder.

Cluster Humanisering

Personalisering en beleving

Herwaardering van ambacht

Consumenten willen het gevoel hebben dat het aanbod speciaal voor hen gecreëerd is en ze zijn op zoek naar iets unieks dat meerwaarde biedt. De service voor en het contact met de klant zijn veranderd; het is persoonlijker. Samen met de klant kijkt de vakman hoe die iets speciaal en unieks kan maken. Veel goud- en zilversmeden werken met lasermachines en graveermachines, waarmee het eenvoudiger is om complexe, gepersonaliseerde producten te maken.

Ook is het nodig voor de fysieke winkel om de klant naar zich toe te trekken. De onderscheidende factor van een fysieke winkel ten opzichte van online aanbieders is de aandacht voor en beleving van het ambacht in de winkel. Een atelier, het verhaal bij het product en echt gastheerschap dragen daaraan bij. Met een open atelier kun je op transparante wijze de klant tonen wat voor werkzaamheden de uurwerkhersteller en edelsmid verrichten, hoe zij de werkzaamheden en reparaties uitvoeren en hoe een uurwerk of sieraad er van binnen uitziet.

Lees hier verder.

Cluster Participatie economie

Kennisborging

Kennisverlies dreigt

Door bezuinigingen en vergrijzing neemt het specialisme in Nederland af. Er gaan veel mensen met pensioen, waardoor vakspecialistische kennis verloren gaat. Ook kiest men er steeds vaker voor om de kennis niet in huis te hebben, maar in te huren. Juist voor kleine en gespecialiseerde beroepen is overdracht van bestaande kennis en vaardigheden, alsmede het overdragen van nieuw verworven inzichten belangrijk. Diverse kleinschalige beroepen, zoals ook dat van de goud- en zilversmid, staan voor de uitdaging waar ze de informatie vanuit het verleden vandaan halen.

Lees hier verder.