Wat houdt 'Persoonlijke beleving' in?

Om mensen even los te laten komen van het dagelijks leven en ze te entertainen, is er de laatste jaren steeds meer nadruk komen te liggen op het creëren van persoonlijke belevingen waarbij de deelnemer helemaal opgaat in de ervaring. Dit vraagt om een goed uitgewerkt concept, waarbij tot in de puntjes over elk onderdeel van een verhaal is nagedacht, zonder dat dit gemaakt of geforceerd overkomt op de bezoeker.

“Bij ons totaalconcept voor ons vakantiepark hoort themamuziek door het hele park heen, die per gebied waarin je rondloopt verschilt en de sfeer bepaalt. Dat de kleding van het personeel overal klopt. Dat je de gasten in de juiste tone of voice aanspreekt en de merchandiselijn helemaal aansluit op wat je gezien hebt in het park.”

Koen Iking Van Hoorne Entertainment B.V.

Er is toenemende aandacht voor storytelling in de customer journey, waarbij de reis vaak online start met oriëntatie op welke show men wil gaan bezoeken en tickets voor kopen. Op social media deelt men content over het evenement om voorpret te creëren. Vervolgens uit zich dit live in de service en persoonlijke aandacht die men krijgt tijdens het bezoek aan het evenement. Datacollectie zorgt voor meer inzicht in de behoeftes van het publiek. Hierdoor kunnen doelgroepen online gepersonaliseerde opties krijgen, bijvoorbeeld passende content of betaalopties.

Ten slotte is er in de entertainmentbranche de laatste tijd veel aandacht voor een veilige en inclusieve werkomgeving. Doordat er misstanden aan het licht zijn gekomen in de cultuursector rondom grensoverschrijdend gedrag zijn er allerlei initiatieven gestart om te zorgen dat men iedere werknemer ziet, spreekt en serieus neemt, zoals het opstellen van gedragscodes opstellen en het geven van trainingen.

Wat is de impact van 'Persoonlijke beleving' op dossierniveau?

Voor alle dossiers geldt dat kennis en begrip van storytelling als methode en het begrijpen van de eigen rol in een totaalbeleving van belang is. Om het persoonlijke in de beleving te realiseren, zijn sociale vaardigheden belangrijk.

  • Wat verandert er? 

    Het publiek dien je mee te nemen in het verhaal achter het evenement en alle werknemers, ook de technici, zijn onderdeel van dit verhaal en dienen dit uit te dragen.

    “Wij hebben theatertechnici die met onze shows meereizen en op ons park rondlopen. Die leren hoe ze lampen moeten instellen en zenders aansluiten, maar niet hoe ze ergens binnenkomen met een gastvrije en positieve houding. Maar bij alles wat je doet bij onze shows zit een sociale component, dus we trainen ze daarin extra.”

    Koen Iking (Van Hoorne Entertainment B.V.)

    Tegenwoordig organiseert men evenementen ook hybride of virtueel en technologische toepassingen kunnen ondersteunend zijn in het creëren van een totaalbeleving, denk aan high-definition schermen of gebruik van VR en AR. Hans Galama (Faber Audiovisuals) deelt zijn visie: “Vooral in de corporate markt zie ik een toekomst voor hybride events waarbij een deel van de bezoekers op locatie is en een deel vanuit huis kijkt. Dan ligt de focus op de beleving zo goed mogelijk te maken, ook voor degenen die naar een plat schermpje kijken.”

    Het neerzetten van online belevingen vraagt van technici om een andere manier van kijken naar de locatie en de rol van het publiek daarin. Daarom ligt er tegenwoordig meer de nadruk op denken in het eindresultaat en vandaaruit terugdenken in technische aspecten, dan andersom. Hans Galama (Faber Audiovisuals) merkt dit ook in de praktijk: “Het creatieve proces en het technische proces ondersteunen en overlappen elkaar. Meer denken vanuit het eindresultaat terug naar de techniek. Wat wil de klant zien, welk gevoel wil hij erbij hebben?”

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Online belevingen vragen van technici om anders te kijken naar de locatie en de rol van het publiek daarin. Daarom ligt de nadruk tegenwoordig meer op denken in het eindresultaat en vandaaruit terugdenken naar bijvoorbeeld de technische aspecten, dan andersom. Het is dus van belang om technologie als ondersteuning van het eindresultaat te zien.

    Sociale vaardigheden op de werkvloer

    Daarnaast zijn sociale vaardigheden steeds vaker van belang voor podium- en evenemententechnici. Inzicht hebben in hoe men overkomt op het publiek of een opdrachtgever is essentieel. Hans Galama (Faber Audiovisuals) ziet dit in de praktijk: “Je bent niet meer puur technicus, je bent onderdeel van een productie en ook een gastheer. Dus je moet je netjes kunnen gedragen en letten op je kleding en verzorging.”

  • Wat verandert er?

    Bij live-evenementen, zoals theatershows, musicals en festivals, is meer aandacht van start tot finish voor het totaalconcept en een op maat gemaakte beleving hiervan. Van het kopen van tickets op de website en de ontvangst bij de entree, tot de aankleding van de artiesten en de locatie en de aftermovie na het evenement. Het publiek dien je mee te nemen in het verhaal achter het evenement en de artiesten zijn onderdeel van dit verhaal en dienen dit uit te dragen.

    Door online reviews te monitoren haal je veel informatie binnen over de klanttevredenheid en stuur je de service actief bij. Koen Iking (Van Hoorne Entertainment) vertelt hoe hij met dit type informatie omgaat: “We merken uit gegevens die we verzamelen dat onze gasten gastvrijheid, persoonlijk contact en service heel erg waarderen. Wij trainen onze nieuwe mensen daar ook in, omdat het de bepalende factor van ons succes is. We hebben een onboardingstraject met een uitgestippeld programma, waarbij gastvrijheid centraal staat.”

    Voor artiesten betekent personalisatie dat er veel meer aandacht op de persoonlijkheid van de artiest komt te liggen. Het creëren van persoonlijke content en dit delen met het publiek is steeds belangrijker om een connectie te maken. Veel zelfstandige artiesten gebruiken platforms zoals TikTok om een fanbase op te bouwen. Interactie is vooral van belang bij het creëren van een persoonlijke beleving, dus reageren op opmerkingen van volgers, in plaats van alleen berichten posten. Artiestenmanagers gebruiken online data om te monitoren hoe populair een artiest is en hierop beslissingen te nemen over iemands carrière.

    “Mensen ontdekken nieuwe artiesten steeds vaker online. De muziek alleen is meestal niet genoeg, artiesten moeten zichzelf profileren. Veel succesvolle artiesten maken interessante online content om aandacht te creëren voor hun muziek.”

    Koen Beerkens (NVPI/STOMP)

    Een persoonlijke beleving gaat ook over inclusiviteit. Er is meer aandacht in belevingsconcepten voor diversiteit in culturele achtergronden, sekse en gender en in verschillende beperkingen. Koen Iking (Van Hoorne Entertainment B.V.) geeft een voorbeeld: “Rondom gender speelt er tegenwoordig veel. Het is belangrijk dat we daar alert op zijn en in meebewegen. Dat we bijvoorbeeld veelzijdige en gevarieerde karakters hebben zodat meer kinderen zich ermee kunnen identificeren.”

    De behoefte dat men je ziet en hoort, komt ook terug in de werkomgeving. Sociale veiligheid op de werkvloer krijgt meer aandacht. Hierbij ligt de focus met name op het signaleren en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. In de entertainmentsector is door recente misstanden, zoals bij de tv-programma's The Voice en DWDD, actie ondernomen om een gezamenlijk meldpunt op te richten en gedragscodes op te stellen (FNV, 2022). De Raad voor Cultuur heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector waaruit concrete aanbevelingen vloeien richting het onderwijs, instellingen en het ministerie van OCW. En er is een Code Diversiteit & Inclusie opgesteld door de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele en creatieve sector.

    “Platenmaatschappijen voeren actief beleid op het gebied van diversiteit en grensoverschrijdend gedrag. Steeds meer bedrijven hebben gedragscodes en speciale trainingen voor hun personeel. Als brancheverenging proberen we hierin te ondersteunen, bijvoorbeeld door collectief workshops aan te bieden en middels de door ons opgerichte Taskforce GO, een industrie brede samenwerking tegen grensoverschrijdend gedrag.” Koen Beerkens (NVPI/STOMP)

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Als artiest is men het meest zichtbare onderdeel van een beleving. Het is daarom belangrijk dat de beginnende beroepsbeoefenaar het totaalconcept begrijpt en de eigen rol daarin. Daarnaast is het van belang dat men zich kan inleven in het publiek en, waar mogelijk, de eigen performance op hen kan afstemmen.

    Online connectie kunnen aangaan

    Voor artiesten is een persoonlijke connectie aangaan met geïnteresseerden en fans essentieel. Basiskennis van het gebruik van social media, contentcreatie en datagebruik helpt om zichzelf te promoten en een fanbase op te bouwen.

    Koen Beerkens (NVPI/STOMP)

    “Vroeger maakte je reclame op tv of radio en wist je niet precies wie je daarmee bereikte. Nu kun je met online advertenties direct zien wie ernaar kijken, erop klikken, hoe lang ze kijken en of ze daadwerkelijk iets kopen. Je weet veel meer over je publiek en kunt ze daardoor gerichter benaderen.”

    Bewustwording van inclusiviteit en veiligheid

    Ten slotte is bewustwording van inclusiviteit en diversiteit steeds belangrijker in de entertainmentwereld, zowel bij creatieve concepten als op de werkvloer. Voor beginnende beroepsbeoefenaars is het belangrijk te weten wat een veilige werkomgeving behelst, zodat zij grensoverschrijdend gedrag meteen herkennen en weten welke procedure ze moeten volgen om dit te melden.

  • Wat verandert er?

    Bij het creëren van een beleving spelen make-up en haarstyling een belangrijke rol om een perfect totaalplaatje uit te dragen. De styling moet de storytelling ondersteunen. Hierbij is het belangrijk dat iedereen goed samenwerkt. Rogier Samuels (MimicFX): “Je creëert iets samen en ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Als jij niet snel genoeg de mal maakt, dan kan de volgende niets uit de mal gieten en de volgende kan weer niet verven. Het is belangrijk je eigen rol in de gehele productie te zien.”

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Voor de make-upartiest en haarstylist is het belangrijk om kennis te hebben van een totaalbeleving en de rol van hun specialisatie daarin. Om tot het gewenste eindresultaat te komen, is samenwerking essentieel.