We stellen ons graag aan u voor! 

Eén van de wettelijke taken van SBB is het verzamelen en beschikbaar stellen van arbeidsmarktinformatie. Om hieraan bij te dragen is het van belang op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Om op de hoogte te blijven van deze trends en ontwikkelingen voert SBB sinds 2017 trendonderzoek uit.

Deze trendonderzoeken geven waardevolle informatie over ontwikkelingen en veranderingen die van invloed zijn op het werkveld waar de mbo'er voor wordt opgeleid. Trendonderzoekers Sandra en Priya voeren deze onderzoeken uit. 

Bent u geïnteresseerd in trendinformatie of heeft u vragen en/of opmerkingen over deze rapportage mail dan naar trendonderzoek@s-bb.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met u op. 

 

"Dat je met trends heel concreet kunt maken wat de impact ervan is op de invulling van beroepen en we daarmee kunnen bijdragen aan een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, geeft mij veel voldoening."

- Sandra Mathijssen

Sandra probeert, sinds ze het trendonderzoek bij SBB mocht opzetten, processen en rapportages elke keer weer opnieuw te verbeteren en te professionaliseren. Ze wordt enthousiast als ze merkt dat ze impact kan maken met trendinzichten: wanneer bijvoorbeeld de trend- en beroepeninformatie wordt gebruikt voor het verbeteren van de kwalificatiedossiers. Ook het duiden van de resultaten door het verzorgen van trendworkshops en -presentaties, is iets waar ze blij van wordt. Op die manier hoopt ze stakeholders te activeren om met de trendinzichten aan de slag te gaan.

“Ik krijg energie van het leveren van bruikbare en doeltreffende informatie. Dat trendinformatie bijdraagt aan een toekomstbestendig mbo geeft mij voldoening!”

- Priya Jankie

Sinds 2017 heb ik samen met Sandra Mathijssen het trend-en beroepenonderzoek binnen SBB mogen opzetten. De onderzoeksafdeling ABD heeft enorm veel kwantitatieve onderzoek data. Cijfers geven een beeld, maar zeggen niet altijd alles. Het trendonderzoek levert informatie vanuit een andere invalshoek om meer diepgang te creëren. Hiervoor kom ik in contact met mensen uit meerdere speelvelden, spreek experts uit verschillende branches en bezoek scholen. Dit maakt het werk erg leuk en nooit eentonig of saai!