Binnen Kunsten en entertainment herkennen we de volgende trends:
- Smart studio’s
- Industriële robots
- Circulaire economie
- Persoonlijke beleving
- Flexibilisering
- Branchetransformatie
- Nieuwe businessmodellen
Cluster Smartification
Smart studio’s
Slimme ondersteuning voor creatieve producties
Door de covidpandemie werden live-evenementen stilgelegd en vond er een omschakeling naar virtuele en online evenementen plaats. Dit vraagt om professioneel ingerichte studio’s met een goed IT-netwerk. Artiesten kwamen in deze periode thuis te zitten en gebruikten hun laptop als opnamestudio. Artificial intelligence ontwikkelt zich steeds meer en kan door zelflerend vermogen ondersteunen in het creatieve proces, bijvoorbeeld als mede-componist.
Lees hier meer over 'Smart studio’s'.
Cluster Co-botisering
Industriële robots
Een paar extra robotische handen
Op afstand bedienbare zelfrijdende camera’s werken steeds beter, waardoor het werk minder arbeidsintensief wordt. Met name make-upartiesten die met special effects werken, krijgen te maken met lichaamsscanners die een digitaal bestand kunnen maken van een fysiek lichaam. 3D-printers doen hierbij ook hun intrede om de digitaal gescande onderdelen uit te printen.
Lees hier meer over 'Industriële robots'.
Cluster Duurzame wereld
Circulaire economie
Een evenement zonder afval
In het ideale circulaire systeem bestaat geen afval meer, bijvoorbeeld door slimmere ontwerpoplossingen of door betere inkoop en innovatief hergebruik van materialen. Evenementen voegen duurzaamheid steeds vaker toe aan de lijst van criteria, voor zowel het creatieve concept als de realisatie ervan. Bij circulair werken is het essentieel om verduurzaming in de gehele keten te bewerkstelligen, je moet het samen doen.
Lees hier meer over 'Circulaire economie'.
Cluster Humanisering
Persoonlijke beleving
Echte aandacht ervaren, zowel live als online
Om mensen even los te laten komen van het dagelijks leven en ze te entertainen is er de laatste jaren steeds meer nadruk komen te liggen op het creëren van persoonlijke live en online belevingen waarin de deelnemer helemaal opgaat in de ervaring. Datacollectie zorgt voor meer inzicht in behoeftes van het publiek. Hierdoor kunnen doelgroepen gepersonaliseerde opties krijgen. Ten slotte is er in de entertainmentbranche de laatste tijd veel aandacht voor een veilige en inclusieve werkomgeving.
Lees hier meer over 'Persoonlijke beleving'.
Cluster Participatie economie
Flexibilisering
Ondernemen in een internationale omgeving
Men werkt vaker met een flexibele schil rondom een vaste kern medewerkers heen, bijvoorbeeld met een netwerk van freelancers. De huidige krapte op de arbeidsmarkt heeft soms als gevolg dat werknemers meer flexibiliteit kunnen eisen van een werkgever in bijvoorbeeld loon of werktijden. Evenementen zijn niet alleen binnen de landsgrenzen, denk aan filmproducties en festivals op locatie in het buitenland. Touren door het buitenland kan onderdeel van het werk zijn en vraagt om flexibiliteit van de werknemer.
Lees hier meer over 'Flexibilisering'.
Cluster Marktontschotting
Branchetransformatie
Online zorgt voor zowel kansen als concurrentie
Door de coronamaatregelen verschoven sommige entertainmentorganisaties hun aandacht naar virtuele producties en ze voegen die blijvend toe aan hun portfolio. Landsgrenzen vervagen door online werken. Dit zorgt ervoor dat Nederlandse productie- en entertainmentbedrijven hun pijlen richten op het buitenland. Online streamingdiensten openen de deuren voor artiesten naar een internationaal publiek. Aan de andere kant zorgen deze online ontwikkelingen ook voor nieuwe concurrentie voor artiesten, zoals influencers die ook gaan acteren of muziek maken.
Lees hier meer over 'Branchetransformatie'.
Nieuwe businessmodellen
Streaming als vriend en vijand
Doordat videostreamingdiensten eigen filmproducties maken, ontstaat er meer werk. Op online platforms zijn nieuwe algoritmemodellen medebepalend hoe succesvol een nummer of een video is. Daarnaast gloort Web3 aan de horizon en dit kan een belangrijke rol gaan spelen voor artiesten. Naast het lezen, maken en delen van content kun je in Web3 ook content verkopen en bezitten. Denk bijvoorbeeld aan NFT’s, die het eigendom van een virtueel goed vertegenwoordigen. Je kunt daarmee bijvoorbeeld een digitaal muziekstuk of een video verkopen via de blockchain.
Lees hier meer over 'Nieuwe businessmodellen'.