Marktsegment

De wereld om ons heen verandert snel, en met een vergrijzende bevolking en de afgelopen corona crisis met de daaruit ontstane achterstanden binnen de zorg hebben de werkdruk van zorgverleners enorm onder druk gezet. Dit is van invloed op de risico's voor cliënt veiligheid en cliënt ervaringen. Zorgverleners moeten steeds efficiënter zijn, zorg van hogere kwaliteit leveren, kosten verlagen, en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van medische technologie toepassen. Bij uitstek is deze sector dan ook een van de sectoren waar veel data in voorkomt. Kunstmatige intelligentie (KI) in de zorg betekent slim gebruikmaken van deze data, op zo’n manier dat ze de zorg ondersteunen.

De zorg is een van de sectoren die dus sterk kan profiteren van alle snelle ontwikkelingen op het gebied van KI. De inzet van KI-technologie komt tegemoet aan de wens van zorginstellingen, ouderen en overheid om mensen langer thuis te laten wonen.

Dossiers

Op basis van deskresearch en expertinterviews zijn verschillende KI-toepassingen te benoemen binnen het marktsegment Zorg. Wel is de ene toepassing al op grotere schaal ingezet, terwijl de andere nog in een experimentele fase zit. Om een beeld te schetsen van wat er op het gebied van KI in dit marktsegment speelt en wat een directe invloed heeft op het werkveld van de mbo’er in zorgfuncties, beschrijven we de meest kenmerkende toepassingen voor de volgende dossiers;

Mbo-verpleegkundige

Kunstmatige intelligentie kan ingezet worden om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, werkprocessen efficienter in te richten, de werklast van verpeegkundige te verlagen en de client ervaring te verbeteren. Er wordt al veel gedaan op het gebied van beeldherkenning, om medische beelden te analyseren, zoals röntgenfoto's en MRI-scans. Dit kan verpleegkundige ondersteunen in het signaleren van mogelijke afwijkingen en ondersteuning in behandelplan.

Naast beeldherkening worden ook andere toepassingen langzamerhand steeds meer ingezet zoals; beslissingondersteunende systemen, client-monitoring, communicatie en administratie, robotica en planning en roostering. Niet alle voorbeelden van toepassingen worden op even grote schaal ingezet vanwege strenge regel en wetgeving binnen de wetgeving en regulering van de Medical Device Regulation (MDR).

Verzorgende- IG

Binnen dit dossier krijgen mbo’ers ook te maken met kunstmatige intelligentie. Grotendeels gaat het dan om automatisering van bepaalde taken. Toepassingen worden vooral gezien op het gebied van communicatie en administratie, medicatiebeheer, monitoring van clienten, roostering en planning en robotica. Net als bij verpleegkundigen kan het gebruik van KI de zorg verbeteren en de werklast van verzorgenden IG verminderen. Het is echter belangrijk dat verzorgenden IG zijn opgeleid om deze technologieën effectief te kunnen gebruiken en om ervoor te zorgen dat de zorg die zij leveren van hoge kwaliteit blijft.

Maatschappelijke zorg

Binnen de maatschappelijke zorg heeft KI de mogelijkheid om ervoor te zorgen clienten met meer zelfstandigheid de dag doorkomen. Voor de zorgverleners biedt het meer ruimte om tijd en aandacht te besteden aan de client zonder bijvoorbeeld administratieve last. Voorbeelden van KI-gebruik binnen de maatschappelijke zorg spelen zich op het gebied van o.a. client matching, Social monitoring, beeldherkenning, robotica communicatie, planning en roostering. Dat zorgt voor zorg op maat, inrichting van efficientere zorgprocessen en minder werkdruk.