Impact van kunstmatige intelligentie op het werkveld in de zorg sector

KI heeft de potentie om het werk binnen de zorg sector aanzienlijk te beïnvloeden en verbeteren. KI toepassingen die in deze verkenning zijn gesignaleerd voor de zorg sector leveren binnen de werkprocessen o.a. de volgende resultaten; notificaties, automatisering, voorspellingen en een bepaalde mate van preventie op. Daarnaast kan KI helpen om de zorg persoonlijker te maken door het gebruik van gepersonaliseerde zorgplannen en het monitoren van zorgvragers op afstand. Dit vergroot de betrokkenheid van zorgvragers omdat er ruimte en aandacht ontstaat voor andere elementen binnen het werk. Daarnaast zorgt het ook voor betere communicatie tussen zorgvragers en zorgverleners.

De implementatie van KI in de zorg is relatief nieuw en er zijn nog uitdagingen op het gebied van datakwaliteit, privacy en ethiek. Het is daarom belangrijk dat mbo’ers binnen de verschillende zorg dossiers goed opgeleid en geïnformeerd zijn over de mogelijkheden en beperkingen van KI, zodat zij kunnen bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van deze technologieën binnen de zorg.

De inzet van KI in zorg sector zal waarschijnlijk een verschuiving teweegbrengen in de vaardigheden die je van beginnende beroepsbeoefenaren mag verwachten. Met de automatisering van routinematige taken zal de nadruk liggen op vaardigheden die je niet zo makkelijk kunt vervangen door machines. Bijvoorbeeld meer aandacht voor interpersoonlijke vaardigheden, zoals empathie, communicatie en samenwerking met andere zorgverleners.

Daarnaast kan de inzet van KI nieuwe vaardigheden vereisen, zoals het vermogen om de gegevens die KI-systemen genereren te begrijpen en te interpreteren, en het vermogen om deze gegevens op een zinvolle manier te integreren in de zorg.

De gesproken experts benadrukken daarnaast dat het voor alle zorgprofessionals op mbo-niveau noodzakelijk wordt om te mengen in de hele KI- discussie. Dit betekent dat de mbo’ers zichzelf betrekken bij de ontwikkeling, testen en verbeteren van KI-systemen. Dit vereist specifieke technische en analytische vaardigheden.

Het is belangrijk voor beginnende beroepsbeoefenaren dat zij zich blijven bijscholen en ontwikkelen om zich aan te passen aan veranderingen die KI teweeg brengt en te profiteren van de voordelen die KI kan bieden. Door hun vaardigheden te blijven ontwikkelen, kunnen zij hun rol in de zorg sector versterken en bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van zorg- en cliëntresultaten