Impact van kunstmatige intelligentie op het werkveld in de sector transport en logistiek

Impact op werkprocessen

Wanneer een logistiek systeem meer autonoom is, krijgt de mens een andere rol. Die is dan meer de supervisor, de observator. In plaats van uitvoerende taken, krijgt hij meer controlerende taken. Voor een beroepsbeoefenaar in de sector transport en logistiek komt meer nadruk te liggen in zijn werkzaamheden op het monitoren, dus dat je het systeem moet gaan overzien en de data uit het systeem analyseert en controleert of de data in de systemen daadwerkelijk klopt. Daardoor word je ook sneller op de hoogte gebracht van afwijkingen. Je schakelt een medewerker steeds meer in, vooral als het misgaat.Een medewerker krijgt ondersteuning van data. Medewerkers in de sector transport en logistiek van de toekomst zijn op basis van data veel beter in staat om nog effectiever en efficiënter hun werk te doen op basis van de technologie die dan voorhanden is. Ze krijgen meer gestuurde informatie en veel gedetailleerdere informatie. De beroepsbeoefenaar moet in staat zijn om deze stuurinformatie beter te benutten, bijvoorbeeld bij het nemen van beslissingen en het maken rapportages.

De teamleider of de supervisor logistiek moet robots aansturen en ervoor zorgen dat die in allerlei verstoringen en onverwachte omstandigheden goed blijven presteren. De beroepsbeoefenaar zal op basis van data meer analyseren wat de impact van de verstoring was. Voor iedere beroepsbeoefenaar werkzaam in de sector transport en logistiek is het van belang om zich bewust te zijn van wat data zijn, en welke risico’s er zijn. En om kritisch te blijven denken over het gebruik van data.

Chauffeurs moeten in staat zijn om de prestaties van het autonome systeem te monitoren, waakzaam te zijn voor eventuele fouten of onverwachte situaties, en indien nodig ingrijpen of het voertuig overnemen. De chauffeur is dan meer een operator (iemand die een apparaat of een installatie bedient) dan een bestuurder. In plaats van actief rijden, heeft een chauffeur met autonome voertuigen een meer toezichthoudende rol.

“Alleen ik denk als ik kijk naar de kwalificatiedossiers, dat we niet moeten gaan zitten op wat is technologie en wat moeten zij leren. Ik denk dat je moet gaan zitten op een leven lang ontwikkelen. Hoe kun jij die kennis je eigen maken, ook in de toekomst? Want wij kunnen niet voorspellen wat de toekomst brengt.”

Robert Gartner, innovatiemanager, STL