Kunstmatige intelligentie in Fysieke media

Kunstmatige intelligentie in fysieke media  

Het gebruik van KI in fysieke media biedt talloze mogelijkheden voor innovatie, automatisering en personalisatie. In de druk- en verpakkingsindustrie wordt KI gebruikt om ontwerpen te optimaliseren, automatisering van drukprocessen mogelijk te maken en productie-efficiëntie te verbeteren. Daarnaast kan KI helpen in het planningsproces en ingezet worden om complexe logistieke processen te optimaliseren, zoals routeplanning, voorraadbeheer en het voorspellen van vraag en aanbod. 

Toepassingen

  • Wat houdt het in? 

    De PPDS Intelligent Signage Solution is een KI-aangedreven digital signage-oplossing die Philips digital signage combineert met intelligente, contextbewuste software en cameratechnologieën. Het is ontworpen om de omnichannelstrategie van de klant naar een hoger niveau te tillen en een ervaring te creëren die online niet haalbaar is (Stevens, 2021). Met de oplossing kunnen retailers hun marketingboodschap afstemmen op de informatie die ze hebben over hun klanten. Zo is het mogelijk het aantal bezoekers te meten en die te classificeren op uiterlijke kenmerken (geslacht en leeftijdscategorie). Ook de tijd die klanten doorbrengen in een winkel, hun aandachtsspanne en de wachttijden zijn te verwerken. Analyse van deze gegevens kunnen retailers gebruiken in het winkelontwerp, de inzet van personeel en het anticiperen op drukke locaties in de winkelomgeving (Stevens, 2021). 

    Input

    • Visuele gegevens

    Technologie

    • Computer vision

    Output

    • Suggestion
    • Perception
  • Wat houdt het in? 

    Veel systemen in de drukkerij zijn geautomatiseerd, waardoor er meer informatie terugkomt. Bijvoorbeeld de pers en de afwerkmachines koppelen allemaal terug hoever ze zijn. Dat maakt het plansysteem dynamisch. Stel: een order loopt uit, dan signaleert de machine dit automatisch, waardoor het systeem orders gaat verschuiven naar een andere machine of ander tijdsmoment.  

    “Je hebt een job definition format en het job messaging format. Dit zorgt ervoor dat er berichtjes van de ene machine naar de andere gaan. Dat was ineens een mogelijkheid om machines met elkaar te laten ‘praten’. Onafhankelijk van de leverancier.”

    Alex Kunst, communicatiespecialist

    “Binnen de verpakkingsindustrie gaan de oplages omlaag. Vroeger had je drie soorten bier: Heineken, Amstel en Grolsch. Nu staan er vijftig soorten bier. Er wordt net zoveel bier gedronken, maar het zijn allemaal verschillende merken. Je krijgt kleinere verpakkingen per order. Dus het wordt interessant om te automatiseren.”

    Input

    • Tekstuele gegevens

    Technologie

    • Data mining

    Input

    • Suggestion
  • Wat houdt het in? 

    Met een KI-toepassing voor search optimizers kun je de relaties tussen sites, inhoud van pagina's en zoekmachinerankings analyseren (BrightEdge, z.d.). Je kunt dit op verschillende manieren inzetten: 

    • Kansen identificeren. Het bepalen van de juiste onderwerpen om met inhoud aan te sluiten bij de doelgroep. Kunstmatige intelligentie identificeert trending onderwerpen in een branche en signaleert gaten in de markt om de effectiefste onderwerpen voor de content te bepalen. 
    • Geoptimaliseerde conversie. Niet alle bezoeken aan websites zorgen dat gebruikers bestellingen plaatsen of een e-mailadres achterlaten. Alleen het juiste verkeer resulteert in conversies en een duurzaam contact. KI biedt on-page-optimalisaties om ervoor te zorgen dat de pagina's de doelen bereiken waar het bedrijf naar op zoek is. 
    • Inhoud vernieuwen. De meeste contentpagina’s die men ontwikkelt en publiceert, houdt men niet (altijd) meer bij. Gebruik daarom dynamische optimalisatie-updates en vernieuwde links, geleverd door KI, en de link nieuwe content om pagina's sneller te laten ranken. 
    • Automatisering. De zoekoptimalisatie automatiseren. 

    “Bijvoorbeeld Drukwerkdeal, dat zijn fuiken van data, omdat iedereen daar bestelt. Zij kunnen veel beter bepalen hoe ze gaan inkopen. Dat kan KI-software voor ze uitrekenen. Ze kunnen zelfs bepalen welke machines ze moeten kopen en welke markten ze moeten bedienen.”

    Alex Kunst, communicatiespecialist

    Input

    • Tekstuele gegevens

    Technologie

    • Data mining

    Output

    • Suggestion

Impact op het werkveld van Fysieke media

Impact werkprocessen  

Productie voorbereiden, organiseren en realiseren 

Om een productieproces in te richten en orders te kunnen verwerken, is een goede planning van groot belang. Grafisch specialist Ed Bogaard vertelt wat hierin is veranderd in de afgelopen tijd:

“Voorheen had je een planner die achter het planbureau zat, maar die is er niet meer. Dat systeem is een planningsmodule geworden waar iedereen een blik op werpt om te bekijken hoe de orders ervoor staan.”

Inmiddels gaan de orders volledig automatisch door een drukkerij. “Het enige wat de drukker nog doet, is zorgen dat de order daadwerkelijk gedrukt wordt”, vertelt Bogaard. “Daarna gaan de vellen naar de afwerkmachines. Die weten wat ze moeten doen, die stellen ze van tevoren in. Vervolgens staat het snijprogramma al aan. De snijder scant de mee gedrukte barcodes van de order en drukt op de startknop. Dan gaan de machines aan de slag en is de order alweer klaar.” Dit heeft effect op het voorbereiden en het realiseren van de productie. Je hoeft minder handmatig in te voeren en het drukken van orders kun je combineren. Dat vermindert ook het afval. De software plaatst de orders op een efficiënte manier op de beschikbare ruimte op het vel. Vroeger dacht de werknemer dat uit. Naast het verminderen van handmatige acties, levert het proces meer data op voor de bedrijfsvoering.

Communicatiespecialist Alex Kunst vertelt hierover: “De data die internetdrukkerijen verzamelen, geven veel kans om slim op de vraag van de consument in te spelen. Sterker nog: je ziet dat als het bedrijf bepaalde producten niet op voorraad heeft, een ander item meer wordt aanbevolen. Of als er een machine bijvoorbeeld uitvalt, dan verandert het aanbod op de website.”

Zo kun je de prijzen aanpassen als er meer ruimte of juiste krapte is op de planning. “Zo krijg je evenwichtige planning en bezetting van je machines. Maar ook dat gaat alleen maar door het systeem vooruit en terug te laten kijken, te vergelijken, dat soort beslissingen zelf te laten nemen”, vertelt Kunst.  

“Je hebt steeds slimmere templates die je een heleboel mogelijkheden lijken te bieden En dat is ook wel zo, maar ze forceren je ook om keuzes te maken die voor het bedrijf het beste passen. Het is veel slimmer om maar drie papiersoorten aan te bieden voor bijvoorbeeld briefpapier, visitekaartjes en posters, dan zes soorten aan te bieden.”

Alex Kunst, communicatiespecialist

Userinterfaces ontwerpen 

Door digitalisering en automatisering is er in vergelijking met vroeger veel veranderd rondom het ontwerpen van de userinterface. Nu hangen bijvoorbeeld stationshallen vol met sensoren om mensenstromen te monitoren. Men vraagt ontwerpers mee te denken over de juiste signing op de stations en over scenario’s rondom traffic management.  

“Er wordt heel veel sensoriek ingebracht in een bepaalde omgeving om data te kunnen genereren. Daaruit wordt de hele userinterface van wegwijsborden ontworpen om te zorgen dat het goede op zo’n bord staat, zodat mensen gemanipuleerd worden om de juiste roltrap te nemen. Dat zijn tweaks waar het om draait. Dat hoor je ook terug van de ontwerpbureaus”.

Ton van Mil, Media Perspectives

Dit gaat om het ontwikkelen van een juiste customer journey en vraagt kennis van user experience design (UX-design). Het gaat om het ophalen van data, en die kunnen analyseren om de userinterface te optimaliseren.  

Impact vaardigheden  

Nieuw werkproces, nieuwe functie | Workflow manager  

“De drukker wordt goud waard. Het was een medewerker, nu wordt het een procesbeheerder.” – Alex Kunst, communicatiespecialist 

Voor de medewerker is het belangrijk te weten dat die onderdeel is van een groter geheel. Hij moet meer kijken naar het bedrijf als proces. Of zoals communicatiespecialist Alex Kunst uitlegt: “Gaan kijken naar de workflow.” 

“Als je gaat werken in de drukkerij, dan moet je snappen dat niet iedereen zijn eigen stationnetje heeft en zijn eigen ding doet. Je moet snappen dat die order door de hele techniek stroomt. Dat overzicht moet je zien te krijgen.”

Alex Kunst, communicatiespecialist

Daarmee moet je ook kennisnemen van meerdere machines. Waar je vroeger verantwoordelijk was voor één specifieke machine, moet je nu meer kennis hebben van de proceslijn.

“Je bent een operator die een aantal machines en handelingen binnen een bedrijf regelt. Niemand is ook meer verantwoordelijk voor die ene machine. Je wordt meer iemand die snapt hoe het proces loopt en weet op welke knop je moet drukken en wat je moet controleren, zodat die machine zijn werk kan doen. Dat is inclusief het kennisnemen van voorspellend onderhoud. Dat is iets wat voorheen niet kon.”

Overlap MS-Metaal en metalektro 

Het voorspellend onderhoud (ook wel predictive maintenance) is een interessante kruisbestuiving van de drukker (de gebruiker) en de monteur mechatronica (die de machine onderhoudt). De drukker moet klein onderhoud kunnen uitvoeren en technische problemen kunnen verhelpen, maar het grote onderhoud kun je voorspellen door data uit de machine te extraheren en te combineren met andere voorspellende data. Meer hierover weten? Lees verder binnen het marktsegment ‘Metaal en metalektro’.  

“Het aantal sensoren in zo’n pers is ongekend. Van de tandwielen tot inktpatronen worden gemonitord en teruggestuurd naar de fabrikant. Die kijkt niet alleen naar jouw pers, maar vergelijkt dat met soortgelijke persen van soortgelijke bedrijven en kijkt hoe die machine functioneert. Hij ziet aankomen dat binnen een maand dat tandwiel of die cilinder vervangen zal moeten worden, afgestemd op de manier hoe jij de machine gebruikt ten opzichte van anderen.”

Ed Bogaard, grafisch specialist