Wat houdt 'Slimme inspectie' in?

Slimme inspecties worden steeds belangrijker binnen het marktsegment Infra. Met name de grotere organisaties zetten steeds vaker drones in voor inspectiedoeleinden. 

Drones

Drones kunnen snel en efficiënt grote gebieden scannen en gedetailleerde beelden leveren. Ze maken onder andere accurate orthofoto’s vanuit de lucht, brengen 3D-terreinmodellering in kaart en monitoren en inspecteren de voortgang van bouwprojecten. Inspectiefoto’s worden fotogrammetrisch verwerkt tot een 3D-model en ontsloten via een interactief dashboard. 
Automatische schadebeeldherkenning is ook een concept waarmee wordt geëxperimenteerd. Bijvoorbeeld bij de spoorbrug bij Weesp. Een inspectiedrone brengt de constructie in beeld en binnen 48 uur beoordeelt een algoritme alle 10.000 beelden op schades zoals corrosie, degradatie en coatingproblemen. Die zijn vervolgens in een 3D-model (digital twin) van de brug gezet (Yilmaz, 2023). 

In de Trend Slim werken komt aan bod dat er steeds meer met digital twins wordt gewerkt (met name door de grote organisaties). Een digital twin is bijna altijd gebaseerd op het 3D-ontwerp – of 4D of 5D – van een infraproject. Dat heeft als groot voordeel dat ook alle installaties en ondergrondse constructies inzichtelijk blijven. De koppeling met realtime-informatie zorgt voor het twin-effect.

Slimme technologie

Behalve met drones wordt er steeds meer gewerkt met gespecialiseerde cameratechnologie, zoals sensoren of 3D-laserscanners. In combinatie met drones wordt inspectie steeds slimmer. En zijn er 360 gradencamera’s met zelflerende algoritmes die bijvoorbeeld asfaltschade kunnen herkennen. 3D-laserscanning wordt ingezet om een bouw driedimensionaal in kaart te brengen. Het levert data tot op millimeterniveau. Met deze nieuwe technologieën bespaart een organisatie kosten en risico’s van menselijke inspectie van moeilijk bereikbare plekken, waardoor er minder ongevallen gebeuren (GWW Totaal, 2023).

Kunstmatige intelligentie

Data zijn de voedingsbodem voor kunstmatige intelligentie. Binnen infra worden stappen gezet om kunstmatige intelligentie te gebruiken bij inspectie van het beheer en onderhoud van wegen. Al langer wordt kunstmatige intelligentie gebruikt in verkeerssystemen. Data worden gegeneerd via onder andere camera’s, sensoren en scanauto’s. BrainCreators heeft op basis van kunstmatige intelligentie een meetsysteem gebouwd dat de staat van wegen in kaart kan brengen. Beeldherkenningssoftware herkent slijtage en beschadigingen aan het wegdek (Taale et al., 2022).

Peter van Ossenbruggen

“Banen veranderen door de opkomst van kunstmatige intelligentie, wat zorgt voor een andere dynamiek in de arbeidsmarkt. Er komen meer banen die gericht zijn op data-analyse, terwijl aan de onderkant van de markt banen ontstaan voor fysiek werk. Een traditionele inspectie (visueel op locatie) kan worden vervangen door een digitale scan met een AI-oplossing.”

Peter van Ossenbruggen, Sweco

Wat is de impact van 'Slimme inspectie' op dossierniveau?

Drones, slimme technologieën zoals cameratechnologieën en kunstmatige intelligentie worden steeds meer ingezet om op een slimme manier inspecties uit te voeren. Dit kan de efficiëntie van visuele inspecties vergroten door het detecteren van gebreken, scheuren, corrosie en andere problemen op basis van visuele gegevens. Ook worden steeds vaker sensoren geplaatst bij infrabouwwerken en dat maakt realtimemonitoring van onderhoud mogelijk. Deze trend heeft met name impact op de dossiers binnen GGW. 

  • Wat verandert er?

    Bouw- en graafmachines zijn met steeds meer slimme technologie uitgerust om de werkzaamheden op de bouwplaats veiliger te laten verlopen, zodat er minder schade wordt aangericht aan bijvoorbeeld kabels en leidingen. Er komen steeds meer innovaties op de markt die slim en veilig werken mogelijk maken, zoals Leica Geosystems, onderdeel van Hexagon, en Xwatch Safety Solutions. Leica heeft een nieuw systeem gepresenteerd voor het veilig werken op de bouwplaats. Met deze gezamenlijk ontwikkelde, innovatieve oplossing kan graafschade op de bouwplaats voorkomen worden. Machinisten kunnen een virtuele 3D-vermijdingszone instellen, zowel boven- als ondergronds (BIGnieuws, 2023).

    Wat is de invloed op de werkzaamheden?

    Slimme technologie ondersteunt de werkzaamheden van beginnende beroepsbeoefenaars en stelt hen in staat om veiliger en effectiever te werken, en tijdens werkzaamheden inspectie te doen. In het voorbeeld van het Leica Geosysteem is het belangrijk om 3D-vermijdingszones op te zetten. Eenmaal gedaan, stelt het systeem beginnende beroepsbeoefenaars in staat om zich beter op hun eigenlijke taken te concentreren, terwijl de andere personen op de bouwplaats rustig kunnen doorwerken, omdat ze weten dat de bouwplaats veilig is. Voor de beginnende beroepsbeoefenaar is het van belang om met deze digitale systemen te kunnen werken, om slim werken ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Dit vraagt om digitale kennis en vaardigheden en inzicht om bij te sturen wanneer dat nodig is. 

  • Wat verandert er?

    Organisaties in infra en overheid maken steeds meer gebruik van drones om inspecties te doen. Dit heeft veel voordelen, omdat drones nauwkeurig en snel inspecties kunnen verrichten. Ook kunnen drones op moeilijk bereikbare plaatsen komen, zoals in tunnels en bij waterwerken, en dat maakt het gebruik van drones ook efficiënter. 

    Drones worden ook steeds vaker ingezet voor terreinverkenning, zoals topografische mapping. Dit geeft inzicht in de ligging van kabels en leidingen. Deze informatie is van groot belang voor het uitvoeren van de werkzaamheden van de beginnende beroepsbeoefenaar. 

    Drones kunnen veiligheidsinspecties uitvoeren op de bouwplaats. Ze kunnen de algemene veiligheid van de site beoordelen, mogelijke gevaren identificeren en ervoor zorgen dat de bouwplaats voldoet aan de veiligheidsnormen.

    Wat is de invloed op de werkzaamheden?

    De invloed van drones op het werkveld van de beroepsbeoefenaar in grond-, water- en wegenbouw wordt steeds groter. Beginnende beroepsbeoefenaars kunnen beter geïnformeerde keuzes maken op basis van de informatie die drones ophalen. Ook helpt de informatie verkregen uit drones om een nauwkeurige planning te maken. Een straatmaker bijvoorbeeld, kan met topografische mapping de niveaus en hellingen van het straatoppervlak inschatten en dat heeft invloed op de planning van de werkzaamheden. Daarnaast kunnen de drones de status van het project goed monitoren en dat geeft inzicht voor beginnende beroepsbeoefenaars en andere belanghebbenden, zoals leidinggevenden en bijvoorbeeld de gemeente. 

  • Wat verandert er?

    Kunstmatige intelligentie (AI) heeft potentieel om het energieverbruik op grote schaal te verminderen. Het warmtesysteem van moderne gebouwen (smart buildings) bijvoorbeeld, is continu verbonden met AI-software en door de combinatie van sensoren leert het systeem steeds meer over hoe de gebouwen met zo min mogelijk energietoevoer kunnen worden verwarmd (Vattenfall, 2023). Ook in infra wordt steeds meer gebruikgemaakt van sensoren om slimme inspecties uit te kunnen voeren. Biobased infrastructuur bijvoorbeeld, wordt steeds vaker met sensoren uitgerust om op afstand metingen te kunnen verrichten. De TU Eindhoven heeft samen met partners speciale sensoren ontwikkeld. Die registreren hoe biobased materialen zich gedragen, omdat er nog maar weinig kennis is over de belastbaarheid van deze materialen in bijvoorbeeld dragende constructies (Van der Korput, 2023). 

    Wat is de invloed op de werkzaamheden?

    Sensoren voor slimme metingen worden in de infrastructuur steeds belangrijker. Sensoren gebruiken data en dat vraagt om stabiele datadistributienetwerken. Beginnende beroepsbeoefenaars kunnen daarnaast betrokken worden bij de installatie, het onderhoud en de integratie van deze technologieën.