Wat betekenen de trends voor de werkvelden van de volgende dossiers:
Goud- en zilversmeden
Online informatie biedt kansen voor consumenten – zij zijn beter geïnformeerd –, maar ook voor ambachtslieden zelf. Het is makkelijker om in contact te komen met klanten en samenwerkingspartners. Een goede positionering is belangrijk om blijvend onderscheidend te zijn; daarvoor is het noodzakelijk om studenten ondernemerschapsvaardigheden te leren.
Om sieraden gepersonaliseerd aan te bieden, moeten studenten graveer- en lasertechnieken aanleren, en technisch inzicht krijgen om te weten wat kan wel en niet kan. Het is belangrijk dat de studenten naast de traditionele vaktechnische zaken kennisnemen van digitale productietechnieken en ontwerptechnieken, zoals 3D-ontwerpen, lasertechniek, technisch tekenen en het afwerken van producten. Ook is het belangrijk dat de vakman die met een 3D-printer werkt de kwaliteit in het oog houdt. Zo zijn producten uit de 3D-printer nog lang niet altijd van dezelfde kwaliteit als het handwerk.
Het grootste deel van het goud dat men gebruikt voor sieraden en horloges is gerecycled of gekocht via gecertificeerde mijnen.
Juweliersbedrijf
Met productkennis over edelmaterialen zoals goud, zilver en edelstenen en horloges in de winkel maak je het verschil met de online kanalen. De consument is afhankelijk van de kennis van de verkoper. Om online aanwezig te zijn is het opzetten van een online strategie, een webshop en aanwezigheid op sociale media belangrijk. Een ondernemer hoeft niet alles zelf te doen, maar kan het beheren van de webshop en de social media kanalen ook uitbesteden. De medewerkers moeten leren werken met een nieuw, slimmer kassasysteem.
Bij de fysieke juwelier krijgt de klant de persoonlijke aandacht en service die nodig is bij de vaak emotionele reden van aanschaf van een waardevol product. Die persoonlijke aandacht, samen met goede adviezen, is belangrijk voor een klant om de juwelier te bezoeken. Hospitality- en adviesvaardigheden zijn essentieel. Het is belangrijk om op de juiste manier met klanten om te gaan, ze te raken en hun vertrouwen te winnen met productkennis, zodat ze aankopen bij je doen en bij je terugkomen.
Uurwerktechniek
Ondernemerschap is een belangrijk onderdeel van het bestaansrecht als vakman. Een vakman moet uitblinken in zijn service en verhaal, niet alleen in techniek en autoriteit. De uurwerktechnicus dient op de hoogte te zijn van de producten en technologieën en de informatie duidelijk uit te leggen aan de klant, die steeds beter geïnformeerd is. Voor de horlogemaker kan het verstrekken van informatie aan de klant meer administratieve taken betekenen.
Uurwerkreparatie blijft altijd handwerk. En van grote uurwerken, zoals straatklokken, is geen uurwerk hetzelfde. In de uurwerktechniek is er zeer beperkt sprake van nieuwe software, technieken en machines. Voor het ontwerpen van uurwerken is technisch (CAD/CAM-)tekenen een relevante vaardigheid.
Creatief vakmanschap
Veel meer producten verkopen via internet betekent wat voor de vaardigheden van studenten. Zij moeten goede communicatieve vaardigheden ontwikkelen om goed naar buiten te kunnen treden. Persoonlijke (after)service en contact zijn nodig, ook nadat de specifieke wensen zijn besproken.
Het aanleren van ontwerpen op de computer vraagt een andere benadering van de student dan iets al doende vormgeven en maken met de handen. De benodigde vaardigheden om specifiek om te gaan met een CNC-machine is het leren modelleren.
In het creatief maakproces vindt veel verspilling plaats, maar scheidt men afval zoveel mogelijk. Als je van tevoren goed nadenkt over wat nodig is, kun je afval zoveel mogelijk beperken. De keramiekbranche denkt behalve over hergebruik ook na over efficiënt energieverbruik. De branche heeft te maken met hoge gasprijzen.
Schoenen, zadels en lederwaren
De schoenhersteller geeft persoonlijke aandacht en legt uit waarom een bepaalde reparatie veel geld kost. Het is belangrijk om op de juiste manier met klanten om te gaan, hun extra uitleg te geven en hun vertrouwen te winnen met productkennis. Echt ondernemen is wat de beroepsbeoefenaar steeds meer moet doen. Dat vraagt een flexibele en weerbare houding van de beroepsbeoefenaar om daar in mee te gaan. Je moet als ondernemer meegaan met de tijd en met de mode om in te spelen op de behoefte van de klant.
De medewerkers moeten leren werken met een nieuw, slimmer kassasysteem. Voor de schoenherstellers verandert er niet veel qua technieken, hooguit veranderen de materialen waarmee ze werken. Een maatschoenmaker kan in de toekomst vaker gebruikmaken van een scanner. De maatschoenmaker moet leesten kunnen maken met de computer; toch blijft het altijd nodig om met de handen feeling te houden van hoe je de leest wilt maken.
Pianotechniek
Met de komst van digitale signaalverwerking en micro-elektronica zijn volledig elektronische piano-uitvoeringen op de markt gekomen. Het aanbod van piano’s met elektronica is belangrijk voor elk pianobedrijf om te overleven en omzet te halen. Het aanbod bestaat uit de digitale piano, silent piano, transacoustic piano en een zelfspelende piano. Nu de verkoop en het gebruik van piano’s met elektronica toeneemt, moet een pianotechnicus daar ook over kunnen communiceren, ze kunnen repareren en onderhouden.