Werkveld podium- en evenemententechniek

Online en virtuele evenementen zijn sinds de coronapandemie populairder. Om die technisch mogelijk te maken, is een ICT-infrastructuur nodig. Dit vraagt om basiskennis van ICT van de beginnende beroepsbeoefenaar. Ook is er een verschuiving in typen opdrachtgevers, zoals online streamingdiensten en gamebedrijven. Zeker voor zelfstandig werkende podium- en evenementtechnici is het opbouwen van een netwerk bij dit nieuwe type opdrachtgevers essentieel. Dit vraagt om ondernemersvaardigheden, zoals relatiebeheer.

Men werkt vaker op afstand samen tijdens online producties; ervaring hiermee is relevant voor werknemers in podium- en evenemententechniek. Het is daarbij extra belangrijk om de eigen rol in een creatief totaalconcept te begrijpen en de technologie als ondersteuning, om tot een gewenst eindresultaat te komen. Steeds vaker richten evenementen hun pijlen op het buitenland en komen medewerkers in podium- en evenemententechniek in internationale werkomgevingen terecht. Een internationale houding, openstaan voor andere culturen en beheersing van de Engelse taal zijn hierbij van belang.

Werkveld artiesten

De opkomst van online producties en evenementen vraagt om basiskennis van technologie waarmee men remote kan werken of zelfs vanaf de laptop een eigen studio-omgeving kan creëren. Online werken vraagt ook om sociale vaardigheden en zelfdiscipline, waardoor de beginnende beroepsbeoefenaar op afstand met anderen kan samenwerken aan een productie. Doordat online werken een vlucht heeft genomen, is internationaal werken ook makkelijker. Een internationale houding, openstaan voor andere culturen en beheersing van de Engelse taal zijn hierbij van belang.

Een rol kunnen spelen in het creëren van een persoonlijke beleving vraagt van artiesten om kennis en begrip van storytelling als methode. Het is zeker voor zelfstandige artiesten handig als ze kennis van data-analyse en contentcreatie hebben om daarmee een persoonlijke connectie met hun fans te creëren.

Er zijn nieuwe typen opdrachtgevers bijgekomen, zoals online streamingdiensten en gamebedrijven. Zeker voor zelfstandig werkende artiesten is het opbouwen van een netwerk bij deze nieuwe typen opdrachtgevers essentieel. Dit vraagt om ondernemersvaardigheden, zoals relatiebeheer. Ten slotte zijn er allerlei ontwikkelingen in verdienmodellen, zoals via NFT’s. Het is als artiest belangrijk om op de hoogte te zijn van actuele verdienmodellen en de effecten hiervan op de artiest. Het durven aangaan van het experiment is een belangrijke vaardigheid hierbij.

Werkveld make-up art

Opnames zijn steeds nauwkeuriger en beelden zijn van high definition. Dit betekent voor make-upartiesten en haarstylisten dat ze zeer nauwkeurig moeten kunnen werken. Daarnaast is er digitaal steeds meer mogelijk in de nabewerking en moet een beginnende beroepsbeoefenaar een post-effects editor kunnen briefen om het haar of de make-up naar wens na te bewerken. Zeker voor special effects artists is het van belang om op de hoogte te zijn van het bestaan van nieuwe cobotische technologieën, zoals een 3D-lichaamsscanner en een 3D-printer, en de mogelijkheden begrijpen voor het eigen werk.

Online werken vraagt ook om sociale vaardigheden en zelfdiscipline, waardoor de beginnende beroepsbeoefenaar op afstand met anderen kan samenwerken aan een productie. Doordat online werken een vlucht heeft genomen, is internationaal werken ook makkelijker. Een internationale houding, openstaan voor andere culturen en beheersing van de Engelse taal zijn hierbij van belang.

Er zijn nieuwe typen opdrachtgevers bijgekomen, zoals online streamingdiensten en gamebedrijven. Zeker voor zelfstandig werkende make-upartiesten is het opbouwen van een netwerk bij dit nieuwe type opdrachtgevers essentieel. Dit vraagt om ondernemersvaardigheden, zoals relatiebeheer.