Wat houdt 'Circulaire economie' in?

In het ideale circulaire systeem bestaat geen afval meer, bijvoorbeeld door slimmere ontwerpoplossingen of door betere inkoop en innovatief hergebruik van materialen. Doordat grondstoffen duurder zijn, komt hergebruik ook meer in de spotlights te staan als manier om de kosten te drukken. Bij evenementen voegt men duurzaamheid steeds vaker toe aan de lijst van criteria, voor zowel het creatieve concept als de realisatie ervan. “We kijken naar allerlei onderdelen in ons concept. We zorgen voor papier van gerecycled materiaal en minder plastic om onze merchandise heen. Op ons vakantiepark scheiden we afval en rijden er elektrische autootjes rond.” Koen Iking (Van Hoorne Entertainment B.V.) De belangrijkste motivatie om circulair te werken wisselt per organisatie: voor de ene is het een financieel aantrekkelijke keuze of een commercieel interessante positionering, voor de andere een overtuiging dat het nodig is voor een betere wereld.

Bij circulair werken is het essentieel om verduurzaming in de gehele keten te bewerkstelligen, je moet het samen doen. Lees meer over de circulaire economie in dit inspiratierapport van SBB en in dit adviesrapport van het marksegment energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie.

Wat is de impact van 'Circulaire economie' op dossierniveau?

In de toekomst zal er nog meer nadruk op circulair werken komen te liggen. Daarom is het belangrijk dat startende beroepsbeoefenaars van elk dossier binnen K&E in ieder geval weten wat de circulaire economie globaal inhoudt.

  • Wat verandert er? 

    Bij live-evenementen is het complete concept steeds duurzamer, van lokale catering tot afvalmanagement. Circulair werken is een onderdeel hiervan, zoals slimmer nadenken over transport, logistiek en energieoplossingen.

    “Als je kijkt wat voor stroom wij gebruiken voor events, dan is dat niet realistisch voor de toekomst. Ledschermen hebben ook generatoren nodig om te draaien. Daar andere oplossingen voor vinden, zou echt impact maken.”

    Hans Galama (Faber Audiovisuals)

    Doordat men evenementen vaker virtueel organiseert sinds de coronapandemie, is er ook minder transport nodig van zowel personeel als materiaal. Daarnaast verhuren bedrijven in podium- en evenemententechniek, zoals Faber AV, hun ledschermen of mengpanelen. Dit doen ze ook aan scholen, waardoor er minder apparatuur geproduceerd en aangeschaft wordt. Lokale netwerken hebben en onderhouden is een belangrijk onderdeel van de circulaire economie. Samenwerken is essentieel om een gehele keten te verduurzamen. Tristan van der Mars (Faber Audiovisuals) vertelt: “Het echte verduurzamen in onze branche zit hoger in de organisatie, bij opdrachtgevers die eisen stellen, de gemeentes, de locaties en noem maar op.” 

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Beroepsbeoefenaars in de podium- en evenemententechniek moeten voor een productie kunnen werken met duurzaamheidscriteria, zoals energietoevoer en afvalmanagement. Daarnaast is het handig om op de hoogte te zijn van specifieke oplossingen die hieraan kunnen bijdragen, zoals ledverlichting.

  • Wat verandert er?

    Artiesten komen met circulariteit in aanraking doordat ze soms in omgevingen optreden die circulair zijn, zoals theaters die met hergebruikt materiaal gebouwd zijn of culturele locaties die Green Key-gecertificeerd zijn. Dancefestival DGTL is hard op weg om een compleet circulair event te organiseren. Van vegan eten tot duurzaam transport en een zerowastebeleid, als ‘living lab’ zijn ze een voorbeeld voor events wereldwijd. Daarnaast zijn er artiesten die in hun tours actief op circulariteit letten, zoals muzikant Florian Wollf, die met zijn Green Machine het publiek al fietsend de stroom laat leveren voor zijn optredens. Door digitalisering produceren artiesten minder fysieke materialen, zoals dvd’s met theateropnames of cd’s met muziek. Met name tijdens live evenementen is circulariteit aan de orde. Koen Beerkens (NVPI/STOMP) vertelt hier over: “Op het gebied van duurzaamheid ligt de nadruk binnen de muziekindustrie meestal op de live-sector. Denk hierbij aan energieverbruik van festivals of het recyclen van plastic bekers. Maar ook platenlabels werken actief samen om de muziekindustrie zo duurzaam mogelijk te maken.” 

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Voor artiesten zit circulariteit steeds vaker verwerkt in de productie of locatie waar ze onderdeel van zijn, bijvoorbeeld in hun tour of bij podia waar ze optreden. Het heeft minder impact op specifieke beroepsvaardigheden die hiervoor benodigd zijn.  

    “Duurzaamheid is meer een kenmerk van een bedrijf waar je kunt gaan werken als artiest en waar je bewust voor kiest, dan een vaardigheid die je hebt.”

    Koen Iking, (Van Hoorne Entertainment B.V.)
  • Wat verandert er? 

    Make-upartiesten werken op sets waar de catering geen plastic borden en bekers meer gebruikt en waar men waterflessen uitdeelt om te hergebruiken. Ze werken vaker met milieuvriendelijke, dierproefvrije en soms zelfs vegan make-upproducten, waarvan de verpakking van gerecycled materiaal is gemaakt. Applicators en reinigingsdoekjes zijn soms van wasbaar materiaal en worden hergebruikt. Het hebben van een eigen bedrijf met een werkplaats kan helpen om meer te hergebruiken, zoals Rogier Samuels (MimicFX) deelt: “Omdat ik een eigen atelier heb, ben ik vanuit financieel aspect sowieso zuinig met dingen. Ik werk veel met freelancers en die gooien snel van alles weg. Ik spoor hen aan om bijvoorbeeld plastic handschoenen vaker te dragen of een mengbeker schoon te maken in plaats van weg te gooien.”

    Wat is de invloed op de werkzaamheden? 

    Make-upartiesten dienen bekend te zijn met de verschillende make-up- en haarstylingproducten en de duurzamere varianten daarvan. In het werkproces is aandacht voor hergebruik van materialen ook van belang.