Wat houdt 'Nieuwe businessmodellen' in?
In de entertainmentwereld zijn, naast live evenementen, online diensten, zoals virtuele producties en streamingdiensten, een belangrijk verdienmodel. De populariteit van on-demand-luisteren en -kijken is tijdens de coronacrises alleen maar toegenomen, doordat veel mensen thuis zaten.
Vooral in de wereld van artiesten zien we interessante ontwikkelingen rondom nieuwe verdienmodellen. Voor muzikanten zijn er specifieke streamingdiensten waar ze royalty’s krijgen voor elke keer dat hun nummer is afgespeeld. Algoritmes zijn sterk bepalend voor wat je als luisteraar krijgt voorgeschoteld, de exposure die een nummer krijgt.
Daarnaast kan de volgende ontwikkeling op internet, ook wel Web3 genoemd, een belangrijke rol gaan spelen voor artiesten. Naast het lezen, maken en delen van content kun je in Web3 ook content verkopen en bezitten. Denk bijvoorbeeld aan die het eigendom van een virtueel goed vertegenwoordigen. Je kunt daarmee bijvoorbeeld een digitaal muziekstuk of een video verkopen via de blockchain.
Wat is de impact van 'Nieuwe businessmodellen' op dossierniveau?
Voor podium- en eventtechnici, artiesten en make-up art is het relevant om kennis te hebben van nieuwe potentiële opdrachtgevers, zoals streamingdiensten of bedrijven in de gamewereld. Met name voor freelancers zijn dit interessante klanten om te benaderen en is het van belang om in dit netwerk terecht te komen. Dit vraagt om sociale en ondernemende vaardigheden, zoals het actief benaderen van dergelijke opdrachtgevers en actief aan relatiebeheer doen.
-
Wat verandert er?
Het werken aan zowel live-evenementen als online evenementen blijkt prima naast elkaar te kunnen bestaan. Voor een aantal organisaties in de podium- en evenemententechniek is het aanbieden van het technisch regelen van virtuele en online evenementen daarom een vast onderdeel van het portfolio. Er zijn verschillende verdienmodellen in omloop, zoals het aanbieden van abonnementen voor digitale producties.
Werkgelegenheid komt ook van streamingdiensten en de game-industrie. Zo werkt een bedrijf als Faber Audiovisuals voor Netflix en voor E-sports-evenementen.
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Omdat virtuele en online evenementen steeds vaker voorkomen naast live-evenementen is het belangrijk dat de beginnende beroepsbeoefenaar hier ervaring mee opdoet en de belangrijkste verschillen kent tussen live en online. Zoals ook al eerder benoemd in dit rapport gaat het dan om zaken als ICT-kennis voor online events. Daarnaast dient men ook over de creatieve vaardigheid te beschikken om een ander theatraal perspectief in te nemen als het publiek vanaf een laptopscherm meekijkt.
-
Wat verandert er?
Door de explosie aan streamingdiensten in zowel films en series (zoals Netflix, Videoland, Cinetree, Disney Plus, Apple TV Plus en Amazon Prime) als in muziek (zoals Spotify, YouTube Music, Apple Music, Deezer en Tidal) is de kans op werk of vergoedingen toegenomen. Deze platforms openen deuren voor iedere aspirant-artiest, doordat je voor een kleine vergoeding je muziek kunt uploaden.
Er zitten nog wel haken en ogen aan de verdienmodellen via streamingdiensten, want nieuwe algoritmemodellen bepalen mede welke nummers een luisteraar te horen krijgt. Een voorbeeld hiervan is Discover Mode van Spotify. Dit is een experiment met een ‘discover’-algoritme. Als luisteraar krijg je een ‘discover playlist’ aangeboden op basis van de eigen muziekvoorkeuren, met artiesten die je nog niet kent, maar die in lijn met jouw muzieksmaak zijn. Als je als artiest in deze ‘discover’-lijst terecht wilt komen, moet je akkoord gaan met lagere royalty’s.
Daarnaast gloort Web3 aan de horizon, waarbij blockchain een grote rol speelt. Deze volgende fase van het internet is nog volop in ontwikkeling. Hierin kun je concepten als en NFT’s realiseren.
“We zien allerlei snelle technologische ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld NFT’s waar ook de muziekindustrie mee te maken heeft. Het lastige is dat het meestal onzeker is of zo’n trend lang doorgaat en het kost veel tijd om je erin te verdiepen. Je vraagt je continu nu af: gaat dit het worden en moet ik er al op inspelen?” Koen Beerkens (NVPI/STOMP).
Organisaties als Buma/Stemra experimenteren met de blockchain om muziekrechten vast te leggen op een nieuwe manier. Ze ondersteunen start-ups en een initiatief zoals Open Music, dat opensourcesprotocollen maakt rondom muziekrechten.
Warner Music Group heeft onlangs een samenwerking gesloten met The Sandbox, een organisatie die een gedecentraliseerde, virtuele gamingwereld aanbiedt. Samen gaan ze muziekbelevingen organiseren in de Sandbox-metaverse, zoals virtuele optredens van artiesten uit de stal van de Warner MusicGroup.
Ten slotte kunnen NFT’s een nieuwe inkomstenbron zijn voor artiesten. Hierbij verkoop je een unieke digitale versie van je creatieve werk via de blockchain, zoals een video van een uitvoering of een muziekstuk. Armada Music werkt samen met de game Maladroids, waarbij twee Armada-artiesten een in-gameradiostation hosten en audio-NFT’s en audio maken die je in de game verkoopt.
Wat deze nieuwe ontwikkelingen precies gaan betekenen, is nog lastig in te schatten, omdat we er nog middenin zitten en men er nog volop mee experimenteert. Maar deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke invloed hebben op het omgaan met auteursrechten.
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Voor de beginnende beroepsbeoefenaars is kennis over actuele verdienmodellen van online diensten en platforms van belang en hoe die van invloed kunnen zijn op hun inkomsten. Voor nieuwe verdienmodellen voor artiesten, zoals NFT’s, is het nog te vroeg om de gevolgen voor concrete vaardigheden te overzien. Maar hiermee experimenteren om beter de dynamiek achter het verdienmodel te begrijpen, kan nooit kwaad.
-
Wat verandert er?
Er zijn de afgelopen tijd meer videodiensten bijgekomen. Doordat een deel van deze diensten niet alleen videocontent beschikbaar maakt, maar ook zelf produceert, is er meer vraag naar make-upartiesten om in deze producties mee te draaien.
Wat is de invloed op de werkzaamheden?
Het is van belang in het netwerk rondom deze nieuwe online diensten te komen. Je netwerk is dus divers en bestaat uit makers voor online als fysieke producties.