De creatieve industrie is extreem kleinschalig. De gemiddelde bedrijfsomvang was 1,8 banen, ongeveer een derde van de gemiddelde bedrijfsomvang van vijf banen in Nederland. Dat komt onder meer door het grote aandeel ZZP’ers. Dat was in 2020 49 procent tegen ruim 32 procent in 2010.

Hierin is opvallend dat het aantal creatieve professionals werkzaam in de Nederlandse economie vanaf 2018 wel was toegenomen. De economie wordt hiermee creatiever. Tussen de 5 en 8 procent van de banen, afhankelijk van de definitie, werd bezet door creatieve professionals. Het overgrote deel werkte in de creatieve industrie, een belangrijk deel is ingebed in sectoren daarbuiten.

Het belang van creatieve professionals, met kennis en vaardigheden afkomstig uit de creatieve industrie, nam ook buiten de creatieve industrie zelf fors toe. Afhankelijk van de gehanteerde definitie ging het in 2020 om 450 duizend creatieve professionals (5 procent van de beroepsbevolking, was 4,8 in 2018) of 708 duizend (7,9 procent, was 7,4 in 2018). Van de creatieve professionals was een belangrijk aantal ingebed buiten de creatieve industrie, bijvoorbeeld in industrie, onderwijs of detailhandel (Visser et al., 2021).

De totale werkgelegenheid in de grafimediabranche loopt al vele jaren sterk terug, vooral onder werknemers. Het aantal zelfstandigen bestaat uit zzp’ers en uit ondernemers van bedrijven met personeel in dienst. Hun aantal loopt ook terug, maar wel langzamer. Daardoor neemt op de lange termijn het aandeel van zelfstandigen in de totale werkgelegenheid toe.

In de grafimediabranche maakte 46 procent van de bedrijven gebruik van flexpersoneel. Ruim 30 procent van de bedrijven maakte gebruik van de inzet van zzp’ers, en 15 procent van de bedrijven maakte gebruik van oproepkrachten (Teunen, 2021).

De arbeidsverhoudingen waren gericht op vaste en stabiele arbeidscontracten. Flexcontracten komen wel voor, maar waren sterk in de minderheid. De verwachting was dat door de steeds krapper wordende arbeidsmarkt ondernemers nog sterker zullen gaan inzetten op het binden van medewerkers in vaste dienstverbanden. De innovaties in de grafimediabranche gaan eerder via een langdurig proces van automatiseringen, waardoor functies veranderen van ambachtelijk vakmanschap in een sterk gesegmenteerd productieproces naar operatorschap in een steeds meer verbonden workflow. Deze ontwikkeling stimuleert tevens brede inzetbaarheid over delen van het geautomatiseerde productieproces (Teunen, 2022).

Wilt u meer weten over de economische ontwikkelingen binnen de grafimediabranche? Lees hier verder. Wilt u meer weten over de economische ontwikkelingen binnen de creatieve industrie? Lees hier verder.