Werkveld mediamanagement en –redactie  

Mediamanagers krijgen te maken met steeds meer typen communicatiekanalen en media-uitingen. Online planningtools zijn noodzakelijk om het overzicht te houden van werkzaamheden en deadlines. Zeker als het gaat om uitgebreide hybride belevingsconcepten waarin grote teams samenwerken. Mediaredacteuren en contentcreators moeten hun stijl kunnen afstemmen op de voorkeur van gebruikers of op de verhaallijn in een belevingsconcept. Het inzetten van data is belangrijker en het is handig om de basis te weten van datacollectie en conversie en wat inzichten uit data betekenen voor het type content dat ze moeten maken. Steeds vaker zet men community’s in om binding te creëren met een verhaal of merk. Die moet men met content vullen en modereren om de deelnemers actief te houden. Mediaredacteuren moeten steeds vaker kunnen werken met op AI gebaseerde tools, zoals automatische contentgeneratie of contentfiltering.  

Werkveld mediavormgeving en -maken  

Voor mediamakers en –vormgevers zijn er continu technologische ontwikkelingen gaande, waarbij 3D-ontwerp steeds belangrijker is. Het is van belang dat de startende beroepsbeoefenaar op de hoogte is van nieuwe ontwikkelingen, zoals XR en Web3, en hiermee durft te experimenteren. Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat men zonder al te veel technische kennis kan ontwerpen.  Daarnaast dienen vormgevers en makers zich comfortabel te voelen om alle zintuigen te integreren in een creatie en op multisensorische manier te kunnen denken en werken, waarbij ze meer elementen dan beeld en tekst gebruiken. Het begrijpen van een totaalconcept vraagt om inlevingsvermogen van de mediamaker om media-uitingen in allerlei verschillende stijlen te kunnen opmaken.

Werkveld AV-productie  

De opkomst van Web3, met onder andere metaverses, zorgt ervoor dat computergraphics steeds meer integreren in AV-productie. Werken met livestreaming en 360 gradenbeeld is geen uitzondering meer. Van de wat meer toekomstgerichte technologie, zoals light field, is een kennismaking voor nu voldoende, omdat die nog in de kinderschoenen staat. Multisensorische belevingsconcepten zorgen ervoor dat er meer professionalisering ontstaat op het gebied van audio en vraagt om actuele kennis van sounddesign.  

Werkveld ruimtelijk ontwerp en realisatie  

Door de coronamaatregelen zijn ruimtelijk ontwerpers meer richting virtuele stands en interieurontwerp geschoven. De grenzen van dit werkveld rekken daardoor op en beginnende beroepsbeoefenaars moeten zich flexibel kunnen opstellen hierin. De opkomst van circulair werken vraagt om kennis van duurzame materialen en van circulaire ontwerpprocessen. Het is belangrijk om als ontwerper op de hoogte te zijn van duurzame keurmerken en om creatieve oplossingen te kennen of te kunnen bedenken om materialen te hergebruiken, zoals modulair ontwerpen.  Door technologische ontwikkelingen zijn ontwerpprocessen meer geautomatiseerd en is het van belang bekend te zijn met nieuwe tools, zoals parametrisch ontwerpen. De opmars van multisensorische belevingen werkt door in het ontwerpdenken en de realisatie van bijvoorbeeld standbouw. Kennis van nieuwe mogelijkheden, zoals projection mapping, om een totaalbeleving te creëren is essentieel.  

Werkveld fysieke media  

Bij print en signmaking werkt men steeds vaker met online planningssystemen die het werkproces stroomlijnen. Bekendheid met dit soort systemen is van belang voor de toekomstige beroepsbeoefenaar. Duurzaam en circulair werken, door bijvoorbeeld restmateriaal terug te leveren of duurzame materialen in te zetten, vraagt om kennis van de circulaire economie. Door de coronamaatregelen is ook print en signmaking meer richting interieurafwerking geschoven, zoals kantoormeubilair wrappen. Dit vraagt om flexibiliteit van de beginnende beroepsbeoefenaar.