De creatieve zakelijke dienstverlening is over het gehele voorbije decennium gerekend met 3,1 procent jaarlijkse groei, de snelst groeiende deelsector van de creatieve industrie. De drie categorieën bedrijven die het sterkst genetwerkt zijn in de creatieve industrie en die de grootste teruggang in afzet op de markt van creatieve industrie bedrijven moesten accepteren zijn: creatieve diensten, kunst en amusement, productie van films, TV, radio en muziek (audiovisuele productie) en reclamewezen en onderzoek. Het aantal werknemers in de creatieve industrie, ZZP’ers buiten beschouwing gelaten, is in 2020 met ruim 18.5 duizend (7,5 procent) teruggelopen.  

Het belang van creatieve professionals, met kennis en vaardigheden afkomstig uit de creatieve industrie, neemt ook buiten de creatieve industrie zelf fors toe. Specifiek op de markt, waar creatieve bedrijven aan andere creatieve bedrijven leveren, wordt duidelijk hoe afzetverlies van bepaalde bedrijven een negatief effect heeft op andere bedrijven. Van de creatieve professionals is een belangrijk aantal ingebed buiten de creatieve industrie, bijvoorbeeld in industrie, onderwijs of detailhandel (Visser et al., 2021).  

De media- en entertainmentindustrie is met ruim 102 duizend banen de kleinste deelsector van de creatieve industrie, maar herbergt wel het grootste aantal verschillende bedrijfstakken. Het aantal bedrijven (206000 in 2020) in de creatieve industrie kent een hoger groeitempo dan het aantal banen. 

De krimp in kunsten en erfgoed was met 14,1 procent (6,5 duizend werknemers) het grootst, gevolgd door de media- en entertainmentindustrie met 6,5 procent (3,2 duizend) en creatieve zakelijke dienstverlening met 5,5 procent (2,9 duizend). Opvallend is de krimp in banen in cultureel erfgoed van gemiddeld 1,3 procent in het voorbije decennium (netto 2,8 duizend banen) uitmondend in een totaal aantal banen van 19,6 duizend in april 2020.